سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابـــــــــــرار

و یدروون بالحسنه السیئه(سوره رعد آیه 22 و قصص آیه 54)

معنای آیه این است که: صاحبان خرد وقتی به گناهی تصادفا آلوده می شوند, کار نیکی می کنند که نیکیش از بدی آن گناه بیشتر است, و یا حد اقل معادل آن است و آثار سوء آ ن را جبران می کند؛ حال چه اینکه این گناه از خودشان صادر شده باشد که با نیکی آنرا جبران کنند, یا بوسیله توبه لکه آنرا بشویند...و چه اینکه دیگران نسبت به ایشان انجام داده باشند, مثل اینکه به ایشان ظلم کرده باشند, که با بخشش و احسان تلافی می کنند, یا جفا کرده باشند که با حسن خلق و گشاده روئی مقابله نموده , و یا منکری دیده و از آن نهی کرده, و یا ترک معروفی سراغ داشته به آن امر می کنند.
(المیزان جلد 11 صفحه 334)


برادران عزیزم! پس قبل از هر چیز بر ما واجب  و لازم است که توبه نمائیم با شرایط لازم,
سپس از گناهان کبیره و صغیره به قدر توان دوری نمائیم.
ملازم باشید به مراقبه صغری ( محاسبه نفس از جهت صدور گناه و خطا حتی ترک مستحبات و ارتکاب مکروهات)
و مراقبه کبری ( دوام ذکر و توجه و عدم غفلت در صورت امکان) و محاسبه نفس و معاقبه نفس به آنچه که شایسته و لازم است.
پس به دلهایتان توجه نمائید و امراضی که در اثر گناه است مداوا کنید.
بوسیله استغفار عیب های بزرگتان را کوچک و کم نمائید.
شما را سفارش می کنم به اینکه نماز هایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید.
اما نماز شب, پس هیچ چاره و گریزی برای مومنین از آن نیست. تعجب از کسی است که میخواهد به کمال دست یابددر حالیکه برای نماز شب قیام نمی کند.
بر شما باد به قرائت قرآن کریم در شب با صدای زیبا و غم انگیز.پس آن نوشیدنی و شراب مومنان است.
از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای فرج حضرت حجت(عج) در قنوت نماز وتر است بلکه در هر روز و در همه دعاها
زیاد به زیارت و دیدار برادران نیک سیرت بروید,چرا که آنها برادران شما در پیمودن راه و در مشکلات هستند.
قبرها را در روز (نه در شب) زیاد زیارت کنید.


دنیا آنقدر کوچک نیست که در آن اسیر و گرفتار شدی.لذتها و حلاوتهائی هست که تا نچشی طعم واقعی حیات را نمی یابی.
سقف آسمان آن قدر کوتاه نیست که تو زیر بار مشکلات آن خرد شوی, ندیدنی هائی هست که باید دید تا حسرت به دل به گل ننشینی.
می بینی سینه ات چه تنگ است و قلبت چقدر گرفته؟
شاید او هم هوائی شده, شاید او هم دلتنگ خداست.
شاید او هم از این همه تکرار مکررات خسته شده, این همه را تجربه کردی نمی خواهی یک بار هم راه خدا را تجربه کنی؟ یعنی به یکبار امتحان نمی ارزد؟
و نمی خواهی ندای پروردگارت را بشنوی که چه مهربان صدایت می کند:"ای بنده من سال ها نظر گاه خلائق را که ظاهر توست پاک ساختی, آیا شده ساعتی نیز نظر گاه مرا که قلب توست پاک سازی؟"

برگرفته از کتاب عطش(زندگانی آیت الله سید علی قاضی طباطبائی)


بیا که وقت مناجات و گفتن راز است           شب است لیک در رحمت خدا باز است
بیا که خلوتیان جمله در خروش شدند         کلام دوست شنیدند پس ز هوش شدند                 

در کتاب بحار الانوار از امام صادق (ع) مروی است که حضرت رسول(ص) 25 خاصیت برای نافله شب بیان فرمودند:
آنکه حق تعالی از بنده راضی شود
ملائکه او را دوست می دارند
آنکه سنت پیامبران است
آنکه به سبب آن نور معرفت در دل انسان می تابد
آنکه ایمانش کامل می شود
موجب سلامتی بدن و دفع امراض از شخص می شود
باعث کراهت و غضب شیطان می شود
باعث دفع شر دشمنان از انسان می شود
موجب استجابت دعا می شود
باعث قبول اعمال خیر از شخص می شود
سبب وسعت رزق می شود
شفاعت می کند برای صاحبش نزد ملک الموت که با آسانی قبض روح او کند
سبب روشنائی قبر او می شود
باعث راحتی فرد در قبر و امنیت او می شود
در جواب نکیر و منکر وا نمی ماند
در عالم برزخ مونس و زائر و رفیق صاحبش می شود
از آفتاب قیامت در امان می ماند و سایه بان پیدا می کند
در قیامت تاج کرامت بر سر او گذارده می شود
در صحرای محشر بدنش عریان نمی شود
نور و روشنائی در هر حالی در قیامت در برابر او می باشد
حائل و ساتر میان او و آتش جهنم می شود
حجتی است بر مومن در مقابل ذات اقدس الهی
 میزان اعمال خیر او سنگین می شود
 از صراط به آسانی و سلامت عبور می کند
 کلید بهشت است یعنی سبب داخل شدن مومن در بهشت می شود.


نهج البلاغه

*همانا خداوند هنگامی محمد(ص) را مبعوث فرمود که هیچکس از عرب, کتاب آسمانی نداشت, و ادعای پیامبری نمی کرد. پیامبر(ص) مردم جاهلی را تا به جایگاه کرامت انسانی پیش برد و به رستگاری رساند,که سر نیزه هایشان کندی نپذیرفت و پیروز شدند و جامعه آنان استحکام یافت.( خطبه 33 نهج البلاغه)
*خداوند پیامبر اسلام (ص) را هشدار دهنده جهانیان مبعوث فرمود, تا امین و پاسدار وحی الهی باشد. آنگاه که شما ملت عرب بدترین دین را داشته, و در بدترین خانه ها زندگی می کردید......,خون یکدیگر را به ناحق می ریختید و پیوند خویشاوندی را می بریدید,بتها میان شما پرستش می شد و مفاسد و گناهان شما را فرا گرفته بود.(خطبه 26 نهج البلاغه)
*خدا پیامبر اسلام (ص) را هنگامی مبعوث فرمود که مردم در حیرت و سر گردانی بودند, در فتنه ها به سر می بردند .......و بلای جهل و نادانی دامن گیرشان بود. پس پیامبر(ص) در نصیحت و خیر خواهی نهایت تلاش را کرد, و آنان را به راه راست راهنمائی و از راه حکمت و موعظه نیکو مردم را به خدا دعوت فرمود.(خطبه 95 نهج البلاغه)
*خداوند پیامبر (ص) را هنگامی فرستاد که پیامبران حضور نداشتند و امت ها در خواب غفلت بودند و رشته های انسانیت از هم گسسته بود. پس پیامبر (ص) به میان خلق آمد در حالی که کتابهای پیامبران پیشین را تصدیق کرد و با نوری هدایتگر انسانها شد که همه باید از آن اطاعت نمایند, و آن نور قران کریم است.(خطبه 158 نهج البلاغه)
*حال به نعمتهای بزرگ الهی که به هنگامه بعثت پیامبر(ص) بر آنان (عرب جاهلی) فرو ریخت بنگرید,که چگونه اطاعت آنان را با دین خود پیوند داد.و با دعوتش آنان را به وحدت رساند. چگونه نعمتهای الهی بالهای کرامت خود را بر آنان گستراند, و جویبارهای آسایش و رفاه برایشان روان ساخت و تمام برکات آیین حق آنان را فرا گرفت. (خطبه 192 نهج البلاغه)
*سپس خداوند سبحان حضرت محمد (ص) را هنگامی مبعوث فرمود که دنیا به مراحل پایانی رسیده, نشانه های آخرت نزدیک و رونق ان به تاریکی گرائیده و....... .  در این هنگام خداوند پیامبر(ص) را ابلاغ کننده رسالت, افتخار آفرین امت, چونان باران بهاری برای تشنگان حقیقت آن روزگاران, مایه سر بلندی مسلمانان و عزت و شرافت یارانش قرار داد.(خطبه 198 نهج البلاغه)


ای بــرادر! خداوند بی نهایت است و لا مکان و بی زمان
اما بقدر فهم تو کوچک میشود
و بقدر نیاز تو فرود می آید
و بقدر آرزوی تو گسترده میشود
و بقدر ایمان تو کارگشا میشود
و به قدر نخ پیر زنان دوزنده باریک میشود
و به قدر دل امیدواران گرم میشود
یتیمان را پدر می شود و مادر
بی برادران را برادر می شود
بی همسرماندگان را همسر میشود
عقیمان را فرزند میشود
ناامیدان را امید می شود
گمگشتگان را راه میشود
در تاریکی ماندگان را نور میشود
رزمندگان را شمشیر می شود
پیران را عصا می شود
و محتاجان به عشق را عشق می شود
خداوند همه چیز می شود همه کس را
به شرط اعتقاد
به شرط پاکی دل
به شرط طهارت روح
به شرط پرهیز از معامله با ابلیس
بشویید قلب هایتان را از هر احساس ناروا
و مغز هایتان را از هر اندیشه خلاف
و زبان هایتان را از هر گفتار ِناپاک
و دست هایتان را از هر آلودگی در بازار
و بپرهیزید
از ناجوانمردیهــا
ناراستی ها
نامردمی ها!
چنین کنید تا ببینید که خداوند
چگونه بر سر سفره ی شما
با کاسه یی خوراک و تکه ای نان می نشیند
و بر بند تاب، با کودکانتان تاب میخورد
و در دکان شما کفه های ترازویتان را میزان میکند
و در کوچه های خلوت شب با شما آواز میخواند
مگر از زندگی چه میخواهید
که در خدایی خدا یافت نمیشود؟
که به شیطان پناه میبرید؟
که در عشق یافت نمیشود
که به نفرت پناه میبرید؟
که در سلامت یافت نمیشود
که به خلاف پناه میبرید؟
و مگر حکمت زیستن را از یاد برده اید
که انسانیت را پاس نمی دارید ؟!


(ویژگیها و فضائل امام على (ع) به بیان خود حضرت)

 آنگاه که همه از ترس سست شده، کنار کشیدند، من قیام کردم، و آن هنگام که همه خود را پنهان کردند من آشکارا به میدان آمدم، و آن زمان که همه لب فرو بستند، من سخن گفتم، و آن وقت که همه باز ایستادند من با راهنمایى نور خدا به راه افتادم، در مقام حرف و شعار صدایم از همه آهسته تر بود اما در عمل برتر و پیشتاز بودم، زمام امور را به دست گرفتم، و جلوتر از همه پرواز کردم، و پاداش سبقت در فضیلتها را بردم. همانند کوهى که تندبادها آن را به حرکت درنمى آورد، و طوفانها آن را از جاى برنمى کند، کسى نمى توانست عیبى در من بیابد، و سخن چینى جاى عیبجویى در من نمى یافت. خوارترین افراد نزد من عزیز است تا حق او را باز گردانم، و نیرومندها در نظر من پست و ناتوانند تا حق را از آنها باز ستانم. علت سکوت و کناره گیرى از خلافت در برابر خواسته هاى خدا راضى، و تسلیم فرمان او هستم، آیا مى پندارید من به رسول خدا (ص) دروغى روا دارم؟ به خدا سوگند! من نخستین کسى هستم که او را تصدیق کردم، و هرگز اول کسى نخواهم بود که او را تکذیب کنم. در کار خود اندیشیدم دیدم پیش از بیعت، پیمان اطاعت و پیروى از سفارش رسول خدا (ص ) را برعهده دارم، که از من براى دیگرى پیمان گرفت (پیامبر (ص) فرمود اگر در امر حکومت کار به جدال و خونریزى کشانده شود، سکوت کن).