سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابـــــــــــرار

شمه ای از فضائل حضرت خدیجه(س)

راجع به فضائل این بانوی مکرمه روایات زیادی نقل شده است که به چند نمونه اشاره می کنیم:

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند:" از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند ولی در میان زنان جز چهار زن کسی به کمال نرسید: مریم, آسیه زن فرعون, خدیجه دختر خویلد, و فاطمه دختر محمد(ص)."
مجمع البیان, جلد 5, صفحه 20

در حدیثی دیگر می فرمایند:" برترین زنان بهشت خدیجه, فاطمه, مریم و آسیه هستند."
الاصابه, جلد 4, صفحه 366

عایشه میگوید: هیچ گاه نمی شد که پیامبر (ص) از خانه خارج شود جز آنکه خدیجه را یاد می کرد و او را ستایش و مدح می نمود.تا این که روزی اورا یاد کرد, مرا رشک و حسد گرفت.گفتم: خدیجه جز پیر زنی نبود که خداوند بهتر از او را نصیب تو کرده است. پیامبر(ص) که سخن مرا شنید غضبناک شد به حدی که موهای جلوی سرش حرکت کرد, آنگاه فرمود: به خدا سوگند, خدا بهتر از او را به من نداده است, او در هنگامی که همه کفر ورزیدند به من ایمان آورد و مرا تصدیق کرد. هنگامی که مردم مرا تکذیب می کردند, اوبود که مال خویش را با من مواسات کرد(یعنی دیگری را در مال و جان، همچون خود دیدن و دانستن، یا دیگری را بر خود مقدم قرار دادن، به دوستان و برادران دینی یاری و کمک مالی و جانی رساندن، غمخواری کردن کسی را به مال خود، برابر گردانیدن او را با خویش ) وقتی که مردم مرا محروم کردند, از او بود که خداوند فرزندانی به من عطا فرمود و از زنان دیگر مرا از فرزند محروم ساخت.
عایشه می گوید: از آن پس هر وقت می خواستم توجه رسول خدا(ص) را نسبت به خود جلب کنم سخنم را با نام و یاد خدیجه شروع می کردم.

منبع:کتاب تاریخ اسلام
نویسنده: سید هاشم رسولی محلاتی