سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابـــــــــــرار

یکی ازمشکل ترین مهارتهائی که یک معلم باید از عهده ی آن برآید, اداره ی کلاس است. متاسفانه اگر شما نتوانید از عهده ی این مهارت بر آئید, نخواهید توانست بعنوان یک معلم به ویژه معلم مقطع راهنمائی بدرستی انجام وظیفه کنید.
به هر حال ,زمانی که سال تحصیلی آغاز می شود, بسیاری از معلمان تازه کار مدارس راهنمائی متعجب می شوند. چرا که در طول دوران تربیت معلم به آنها گفته شده که چقدر اداره کلاس در مقطع راهنمائی سخت است و چقدر اهمیت دارد که برای موفقیت در شغل معلمی مهارتهای موثری جهت اداره کلاس داشته باشیم.

با این وجود, در طی روزهای اول مدرسه به نظر مشکل زیادی وجود ندارد...دانش آموزان نسبتا دقیق به نظر می رسند,در واقع هیچ کسی صحبت نمی کند, در طی چند روز اول هیچ کس با فرد پشت سرش حرف نمی زند, و بچه ها با هم دعوا نمی کنند..... اما یک باره همه چیز شروع به تغییر می کند.

و شما متوجه می شوید که  اولین روزهای مدرسه دوران ماه عسل بوده است...دانش آموزان عصبی و تند خو هستند و بسیاری از آنها کمی ترسیده اند, بنابر این  در ردیفهای آخر کلاس می نشینندو منتظر می مانند.
علی رغم این, در پایان هفته اول یا دقیقا در طول هفته ی دوم, بچه های دوره ی راهنمائی شروع به احساس راحتی می کنند, آنها شروع به امتحان کردن نقاط ضعف معلم می کنند و اداره کلاس هر روز سخت و سخت تر می شود.
در این مقطع زمانی است که معلمان به وحشت افتاده و سریع به انواع سیستمهای تنبیه- تشویق متوسل می شوند.
متاسفانه چنین سیستمهای وسیعی اشتباه هستند. این سیستمها فقط راه حل موقتی برای مشکل موجود هستند. دانش آموزانی که به جایزه عکس العمل نشان می دهند, فقط در صورتی که جایزه ای در کار باشد, شروع به انجام وظایفشان می کنند. در حالیکه همزمان بسیاری از دانش آموزانی که دارای نگرش منفی هستند, شروع به دریافت تنبیه می کنند.
راه بهتر استفاده از روش "فعال"برای اداره کلاس است. این روش بر این چهارچوب پایه گزاری شده که بهترین راه اداره کلاس یک طرح آموزشی قوی است......کلید اداره کلاسهای مقطع راهنمائی این است که همه دانش آموزانتان را بطور فعال در گیر و مشغول دروس کنید.
متاسفانه اوقاتی وجود دارند که معلم مجبور می شود عکس العمل نشان دهد. اوقاتی است که معلم هر نوع ترفند فعال را به کار برده ولی هنوز یک دانش آموز کارهائی انجام می دهد که نیاز به عکس العمل معلم دارد.
با این وجود تنها به این علت که معلم باید عکس العمل نشان دهد, به معنای تنبیه دانش آموز نیست. معلم باید هنوز مجازات و تنبیه را بعنوان آخرین چاره نگه دارد.

پس,معلم چه باید بکند؟
استفاده از ایده ای به نام" روش عملکرد رفتاری" مناسب به نظر می رسد. یعنی وادار کردن دانش آموز به ایجاد این ایده.کلید تغییر رفتار نا مناسب دانش آموز وادار کردن او به این موضوع است که مسئولیت اعمال و رفتارش را بپذیرید. ابتدا باید تشخیص بدهد که رفتارش اشتباه است, سپس دلیل اشتباه بودن رفتار را بفهمد, و در آخر چه کاری برای توقف این رفتار انجام دهد.
همه ی کاری که معلم باید انجام دهد این است که دانش آموز را وادار به انجام "روش عملکرد رفتاری" کند. در این طرح دانش آموز باید این سه جمله را کامل کند:

                 -من این روش را انجام می دهم زیرا........

                 -این رفتار من اشتباه بوده زیرا...........

                 -برای اینکه این رفتار دوباره تکرار نشود, باید........

سپس در انتهای بروشور دانش آموز باید برگه را با نام خود امضاءکند. با این امضاءدانش آموز متعهد می شود که طبق طرح مذکور عمل نماید.
در انتها این روش اداره کلاس بسیار بهتر و موثرتر از این است که به سادگی دانش آموز به خاطر رفتار اشتباه تنبیه شود. لازم به ذکر است روش مذکور نتایج طولانی مدت خواهد داشت.

نویسنده مقاله:
Adam waxler
مترجم:منتظر مهدی