سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابـــــــــــرار

به نظر میرسد بدست آوردن ملاک و معیاری که بوسیله آن خود را بشناسیم و بدانیم که آیا جزء متکبرین هستیم یا نه ضروری است، و گر نه ممکن است گاهی خود را متواضع به حساب بیاوریم در حالی که در نزد خداوندمتکبر محسوب شده و تمام کوششهایمان به هدر رفته باشد.برای بدست آوردن این میزان 5 روش وجود دارد:

1- با یکی از همردیفان خود در مورد مسئله ای بحث کنیم . در اینجا لحظه آزمایش وقتی است که حق بر زبان طرف مقابل جاری میشود، در این هنگام اگر قبول و اعتراف به حق و تشکر از آن شخص برای انسان مشکل باشد، مطمئنا نوعی کبر و خود برتر بینی در او نهفته است. پس باید تقوا پیشه کرده با علم به خباثت درون و خطر عاقبت، و عمل ،یعنی مکلف کردن نفس به کارهائی چون اعتراف به حق و زبان گشودن به ستایش و ثناء او و اقرار به عجز خودو کارهائی اینچنین که برای نفس مشکل و سنگین است، به علاج تکبر همت گماریم.

2- دوستان و همردیفان را در مجالس و محافل بر خود مقدم کنیم، و خود پائینتر از آنان بنشینیم، اگر این کار برایمان مشکل بود دچار تکبر هستیم.لذا باید نفس خود را به همان کارها مکلف کنیم تا بتدریج آسان شوند. در این باب شیطان کید دقیقی دارد و آن اینکه انسان را وادار میکند که در اخرین محل ممکن بنشیند یا افراد پست تر از خود را کنار همردیفان خود قرار داده و خود در رتبه بعد از آنها بنشیندو گمان کندکه این تواضع است! در حالی که عین کبر است زیرا این کارها از آن جهت بر متکبرین آسان است که که این توهم را ایجاد میکنند که آن شخص صدر مجلس را به دیده تحقیر نگاه کرده و خود را برتر از آن میداند. با این کار غیر از اینکه تکبر ورزیده، با اظهار تواضع به نوع دیگر کبر فروشی کرده است.

3- دعوت فقرا را اجابت کنیم و برای رفع حاجت دوستان و نزدیکان به بازار برویم اگر برایمان سنگین بود بدانیم که متکبر هستیم.

4- مایحتاج خود و خانواده مان را با دست خود از بازار به خانه حمل کنیم، اگر نفسمان از این کار ابا داشت به کبر و ریا دچار هستیم.

5 از پوشیدن لباسهای کهنه ابا نداشته باشیم. امتناع از کهنه پوشی در ملاء عام ریا و در خلوت کبر است.

البته در 3 راه اخیر لازم است شرایط زمان و مکان و اشخاص مراعات شود. باید با این نکته توجه داشت که  تواضعی پسندیده است که که از هر گونه خفت و خواری و حقارت خالی باشد. زیرا همانطور که تکبر نکوهیده است تحمل حقارت و خفت نیز مذموم است و لذا گفته اند:"خیر الامور اوسطها"

بر گرفته از کتاب اخلاق سید عبد الله شبر