سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابـــــــــــرار

خداوندا یاریمان ده که تا غدیر را، ولایت را، و صاحب ولایت یعنی علی (ع) را بهتر بشناسیم.
خدایا کمک کن تا آنچه لازمه ولایت علی(ع) است به نحو نیکو به جا آریم و پیرو ایشان در رفتار، اخلاق و منش باشیم.
بار الها توانمان ده تا برای رضا و خشنودی او هر کاری انجام دهیم چون خشنودی ایشان خشنودی  پیامبر اکرم(ص) و خشنودی توست.
خداوندا ما را از شیعیان و دوستداران واقعی حضرت قرار بده چرا که رسول اکرم(ص) فرمودند: دوستداران و شیعیان او در بهشت با چهره هائی درخشان در همسایگی او و در کنار او بر منبرهائی از نور جای خواهند گرفت.
خدایا کمک کن در روز جزا در پیش مولایمان سر افکنده و خجل نباشیم.
برادران و خواهران!
بیائید بیندیشیم به علی و به کرمش، به جوانمردیش، به شجاعتش، به زهدش، به خشیتش، به امیدش
به توکلش، به رضا و تسلیمش، به خداشناسی اش، به توحیدش، به عملش، به دانائی اش، به عبادتش
به بندگیش، به گریه اش، به بخششش، به ایثارش، به صبر و بردباریش، به ........تا دریابیم که او چگونه دریائی از همه خوبیها، و فضیلتها را در خویش گرد آورده! بسی از اوصاف و اخلاق متضاد و ناسازگار که ایشان انها را به کمال در کنار هم داراست.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین(ع)


عملیات محرم از سلسله عملیاتهای بزرگ سپاهیان اسلام در طول دفاع مقدس می‌باشد که با رمز"یا زینب"  برای خارج کردن عین خوش – دهلران به طول 100 کیلومتر از زیر دید دشمن و تأمین امنیت شهرهای موسیان ، دهلران و پادگان عین خوش اژیر ودهکده‌های اطراف آن صورت گرفت.
همچنین در این عملیات جاده ارتباطی طیب – علی غربی و جاده نظامی‌بغدادعماره به خطر افتاد . در این عملیات هم مثل تمام عملیاتهای موفق ، سپاهیان جان برکف اسلام ، به تمام اهداف از پیش تعیین شده دست یافتند.
همچنین در این عملیات سلسله جبال حمرین ،قله‌های 390 ،318 ،400 ،290 ،298 ، و قسمتی از مرز به طول 50 کیلومتر را و منابع فنی موسیان و بیات وحوضچهای نفنی زبیدات و تلمبه‌خانه وحدود 70 حقه چاه نفتی را به تصرف خود در آورند.
وسعت مناطق آزاد شده در این عملیات عبارت است از : بیش از 550 کیلومتر مربع از اراضی میهن اسلامی‌ایران آزاد، وبیش از 300 کیلومتر از خاک عراق در نوار مرزی به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.همچنین در این عملیات 260 دستگاه تانک و نفربرزرهی،320 دستگاه خودرو،چندین قبضه توپ سبک وسنگین ،چند انبار مهمات و انواع سلاحهای سبک و 10 فروند هواپیما منهدم شدند.
یگانهای منهدم شده دشمن در عملیات محرم عبارتند از : تیپهای 606، 413 ،703 ،505 ، 42، 423 ،تیپ 42زرهی، تیپ 60زرهی ، تیپ 17 زرهی، تیپ 24 مکانزه ،گردان 2 نیروهای مخصوص ، 5 گردان کاندویی، گردان تانک التحریر و گردان تانک صدام در انی عملیات منهدم ، و بیش از 7 هزار نفر کشته و3400 نفر اسیر شدند.
غنایم بدست آمده در این عملیات شامل یش از 150 دستگاه تانک و نفربرزرهی، 51 قبضه تفنگ 106 م.م ،انواع توپهای ضد هوایی و خمپاره‌انداز ،بیش از 250 دستگاه خودرو وچندین دستگاه موشک انداز مالیوتکا بود.

طی عملیات محرم در سال 61 پیکر 370 نفر شهید در روز 25 آبان از میدان امام تا گلستان شهدای اصفهان بردستان مردم شهید پرور این شهر تشییع شد، روز حماسه‌آفرینی که امام خمینی راجع به آن فرمودند: در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل اصفهان پیدا کنید همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود 370 شهید را تشیع کردند
یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.



باز هم بقیع و سوز غربتش، باز هم بقیع و غروب غم انگیزش
غروبی که آبستن حادثه ای تلخ است، باز هم تاریکی و سکوت محض،
باز نوحه سرائی ملکوتیان در غم شهادت شکافنده علوم
باز صدای گریه غریبانه صاحب الزمان(عج)
خداوندا ! غربت دلم دو چندان شده
تپش قلبم سنگین تر از همیشه است
سینه ام از بار این غم سنگینی می کند
اشک امانم نمی دهد
چه مصیبتی عظمائی! چه درد جانکاهی !
اف بر این نامردمان!
چه کردند با یادگاران رسول اکرم(ص)
چه بد امانتدارانی بودند برای ایشان
امروز بقیع سینه گشوده تا از یکی دیگر از فرزندان آل طه استقبال کند
در عجبم که سینه ی این خاک چگونه میتواند سینه ی شکافنده علوم را در خود جای دهد
مولا جان! یا باقر العلوم، دستم به دامان کرامتتان! محتاجم . محتاج شفاعت شما.


ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجرى قمرى در مدینه منوره واقع شده است. دیرى نپایید که در همان سنین کودکى مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت.
در سال 200 هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مأمون عباسى سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند.
یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنى عباس اظهار مى کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهلبیت که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسید: از این شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که مى فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى که «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى کشید و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند، حدوداً در روز 23 ربیع الاول سال 201 هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى که امروز «میدان میر» نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد.
آن بزرگوار به مدت 17 روز در این شهر زندگى کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود.
محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است.
سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربع الثانى» سال 201 هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند .

همه شیعیان من با شفاعت او ,فاطمه معصومه (س) واردبهشت خواهند شد.
امام صادق(ع)
هر کس,حضرت معصومه (س),را درقم زیارت کند،چنان است که مرا زیارت کرده است.
امام رضا(ع)
هر کس او را با شناخت زیارت کند ، بهشت پاداش او خواهد بود.
امام رضا(ع)
هر کس عمه ام ,حضرت معصومه (س), را در قم زیارت کند،بهشت پاداش او است.
امام جواد(ع)


ماه ذی القعده نخستین ماه از ماههای حرام است, ماههائی که حتی جنگ با کفار در آنها حرام شمرده شده است. و تامل در همین نکته می تواند آشکار کند که در ماه هایی که جنگ با کفار حرام است, جنگ با خدا, یعنی با گناه فرمان او را زیر پا نهادن و با معصیت حرمت او را شکستن چه حکمی دارد؟مگر با گناه فرمان خدا را زیر پا نهادن و با معصیت حرمت او را شکستن جنگ با او نیست؟ پس بر مومنین است که در این ماهها بیش از دیگر ماهها از نافرمانی و مخالفت با خدا بپرهیزند, نیز بیشتر از دیگر ماهها به تقدیر خدائی خرسند باشندو سختیهای سرنوشت را بپذیرند.
توبه آغاز ماه
چه بجاست در یکشنبه اول این ماه مراسم توبه ای را که در روایت زیرآمده به جای آوریم تا به ثوابی عظیم دست یابیم. روایت شده که روز یکشنبه ای از ماه ذی القعده پیامبر اکرم(ص) بیرون آمد و رو به یارانش فرمود:" مردم ! کدامین یک از شما خواستار توبه است؟" همه گفتند ای پیامبر خدا همگی خواستار توبه ایم.  پیامبر فرمود: " غسل کنید. و وضو بگیرید و 4 رکعت نماز بگزارید, در هر  رکعت یکبار «حمد» سه بار «توحید» یکبار «فلق» و یکبار «ناس» را بخوانید و در پایان 70 بار استغفار کنید  و پوزش خواهید و آن را با گفتن «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» پایان دهید. و سپس بگوئید « یا عزیزُ یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المومنین و المومنات فانه لا یغفر الذنوب الّا انت».سپس فرمود :" هیچ مسلمانی نیست که این نماز را بگزارد جز اینکه از آسمان بدو ندا شود: ای بنده خدا توبه تو پذیرفته شد و گناهان تو بخشوده اینک کار خویش از نو آغاز کن.".......

منبع: سلوک عارفان ص 307


شهادت امام جعفر صادق

فضایل امام جعفر صادق (ع)
مناقب آن حضرت بسیار است که به اختصار از آنها یاد می ‏کنیم. فضایل امام صادق بیش از آن است که بتوان ذکر کرد. جمله ای از مالک بن انس امام مشهور اهل سنت است که: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نکرده است.» از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است که گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنویم ضریس می گوید: امام صادق در این آیة شریفة: کل شیء هالک الا وجهه، یعنی: «هر چیز فانی است جز وجه خدای متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذی یوتی الله منهم» یعنی «ماییم آیینه ای که خداوند از آن آیینه شناخته می شود.» بنابراین امام صادق (ع) فرموده است او آیینه ذات حق تعالی است.
شیخ مفید در ارشاد مى‏نویسد: علومى که از آن حضرت نقل کرده‏ اند به اندازه ‏اى است که ره توشه کاروانیان شد و نامش در همه جا انتشار یافت. دانشمندان در بین ائمه (ع) بیشترین نقل ها را از امام صادق روایت کرده ‏اند. هیچ یک از اهل آثار و راویان اخبار بدان اندازه که از آن حضرت بهره برده ‏اند از دیگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راویان موثق آن حضرت را جمع کرده ‏اند که شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقیده و گفتار، به چهار هزار نفر مى‏رسد.
بیشترین حجم روایات، احادیثی است که از امام صادق (ع) نقل شده است، اهمیت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به میزانی است که شیعه به ایشان منسوب شده است: ”شیعه جعفری“. کمتر مسئله دینی (اْعم از اعتقادی، اخلاقی و فقهی) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. کثرت روایات منقول از امام صادق (ع) به دو دلیل است:
یکی اینکه از دیگر ائمه عمر بیشتری نصیب ایشان شد و ایشان با شصت و پنج سال عمر شیخ الائمه محسوب می شود (148 – 83 هجری)، و دیگری که به مراتب مهمتر از اولی است، شرائط زمانی خاص حیات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امویان، انتقال قدرت از امویان به عباسیان و آغاز خلافت عباسیان است. امام با حسن استفاده از این فترت و ضعف قدرت سیاسی به بسط و اشاعه معارف دینی همت می گمارد. گسترش زائدالوصف سرزمین اسلامی و مواجهه اسلام و تشیع با افکار، ادیان، مذاهب و عقاید گوناگون اقتضای جهادی فرهنگی داشت و امام صادق (ع) به بهترین وجهی به تبیین، تقویت و تعمیق “هویت مذهبی تشیع” پرداخت. از عصر جعفری است که شیعه در عرصه های گوناگون کلام، اخلاق، فقه، تفسیر و… صاحب هویت مستقل می شود. عظمت علمی امام صادق (ع) در حدی است که ائمه مذاهب دیگر اسلامی از قبیل ابوحنیفه و مالک خود را نیازمند به استفاده از جلسه درس او می یابند. مناظرات عالمانه او با ارباب دیگر ادیان و عقاید نشانی از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهمیت این جهاد فرهنگی امام صادق (ع) کمتر از قیام خونین سید الشهداء (ع) نیست.


 


مدرسه عشق

در مجالی که برایم باقی است, باز همراه شما مدرسه ای میسازم
که در آن همواره اول صبح, به زبانی ساده مهر تدریس کنند
و بگویند خدا خالق زیبایی, و سراینده عشق آفریننده ماست
مهربانیست که ما را به نکویی, دانایی زیبایی وبه خودمی خواند
جنتی دارد نزدیک، زیبا و بزرگ, دوزخی داردبه گمانم کوچک و بعید
در پی سودا نیست  که ببخشد ما را, و بفهماندمان  ترس ما بیرون از دایره رحمت اوست
در مجالی که برایم باقیست, باز همراه شما مدرسه ای میسازم
که خرد را با عشق علم را با احساس و ریاضی با شعر  دین را با عرفان همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی قلمی نگذارندو نخوانند کسی را حیوان و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روزروح را حاضر و غایب بکند,و بجز ایمانش هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغزها پر نشود چون انبار,قلب خالی نشود از احساس درسهایی بدهند         
که بجای مغز ، دلها را تسخیر کند, از کتاب تاریخ جنگ را بردارند
در کلاس انشا, هرکسی حرف دلش را بزندغیر ممکن را از خاطره ها محو کنند
تا کسی بعد از این باز همواره نگوید : هرگز و به آسانی همرنگ جماعت نشود
زنگ نقاشی تکرار شود, رنگ را در پاییز تعلیم دهندقطره را در باران  موج را در ساحل
زندگی را در رفتن و برگشتن از قله کوه, و عبادت را در خدمت خلق, کار را در کندو
و طبیعت را در جنگل سبز, مشق شب این باشدکه شبی چندین بار
همه تکرار کنیم: عدل, آزادی,قانون,شادیامتحانی بشودکه بسنجد ما را 
تا بفهمد چقدر عاشق و آگه و آدم شده ایم در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای میسازمکه در آن آخر وقت به زبانی ساده
شعر تدریس کنند
و بگویند تا فردا صبح خالق عشق نگهدار شما
از : مجتبی کاشانی


کجایند مردان بی ادعا؟

سالهائی نه چندان دور همین نزدیکی ها مردانی در همسایگی ما زندگی می کردند که زندگی برایشان بازیچه ای بیش نبود. زندگی نکردند چون هیچ وقت اسیر  و ذلیل زندگی نشدند. زندگی می کردند چون معنای زندگی را فهمیدند. آنها آمدند تا زندگی کردن را به ماد یاد بدهند و ما یاد نگرفتیم. چشم دوختند در چشم ما و با سکوتشان فریاد زدند که جور دیگر هم میشود زندگی کرد. آنها رفتند و ما ماندیم. رفتن آنها به رفتن یک ستاره دنباله دار می ماند و ماندن ما به ماندن آب در مرداب روز مرگی ها, انگار که آنها مانده اند و ما می رویم.

کاش چشم بدوزیم به دنباله ی آن ستاره تا مسیرش را گم نکنیم.کاش می شد به آنها بپیوندیم. کاش


قران

بار دیگر کینه دنیای غرب از آستین مقدس‌ مآبان صهیونیست به درآمد و قلب بیش از 1.5 میلیارد مسلمان جهان را آزرده کرد.قرآن معجزه ی جاوید پیامبر اسلام و آخرین کتاب آسمانی است و هیچ دشمنی و توطئه شیطانی نمی تواند به حریم آن لطمه وارد کند و با این اقدامات هرگز گردی بر دامن قران کریم نخواهد نشست چرا که خداوند فرموده:«انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون».دنیای غرب با این اقدام  ثابت کرد که مشکل اصلی را در مبانی اسلام و قرآن کریم جستجو می‌ کند. هتک حرمت به قران کریم نشانه هراس غرب از موج اسلامی خواهی در دنیاست. به هر حال تمام این تلاشها نتیجه عکس داشته و میبینیم هر روز گرایش جهان برای شناخت حقیقت اسلام بیشتر میشود زیرا عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.ما نیز همراه با همه مسلمانان جهان این اقدام مذبوحانه را محکوم میکنیم.