سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابـــــــــــرار

بنام خدا
یکی از ویژگیهای قرآن کریم که نشان دهنده این است که  ساختار قرآن گفتاری  است نه نوشتاری این است که ناگهان از موضوعی به موضوع دیگر و از حالتی به حالت دیگر منتقل می شود:
مثلا در سوره قیامت ابتدا سخن در مورد انسان و وضعیت او در روز قیامت است تا به این آیه می رسد:
بَلِ الْأِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ
بلکه انسان بر نفس خویش بیناست هر چند دست به عذر تراشی می زند.
بعد ناگهان خطاب متوجه پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله می شود :
 لا تحَرِّک بِهِ لِسانَک لِتَعْجَلَ بِهِ(16) إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَ قُرْءَانَهُ(17) فَإِذَا قَرَأْنَهُ فَاتَّبِعْ قُرْءَانَهُ(18) ثمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ(19)
زبانت را هنگام وحی زود به حرکت در نیاور  تا در خواندنش شتابزدگی کنی. در حقیقت گرد آوردن و خواندن ان بر ماست. پس چون آنرا بر خواندیم خواندن آنرا دنبال کن. سپس توضیح آن نیز بر عهده ی ماست.
دوباره بلا فاصله خطاب را متوجه انسان می کند و با سرزنش می فرماید :
کَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ (20) وَتَذَرُونَ الْآخِرَةَ (21)
چنین نیست بلکه شما این دنیای زود رس را دوست دارید . و آخرت را وا می گذارید
بار دیگر شروع می کند در مورد حالات انسان در روز قیامت سخن گفتن :
 وُجُوهٌ یَوْمَئذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَی‌" رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (23) .....
 در آنروز چهره هائی شادابند و به سوی پروردگار خود می نگرند و ....
و در اواخر سوره در مورد فردی صحبت می کند که تکبر ورزید .. هرگز نماز نخواند و تکذیب کرد و روی گردان شد و ...

این از ویژگیهای کلام است که مرتب از موضوعی به موضوعی و از حالتی به حالتی منتقل می شود .. گاهی رسوا میکند، گاه سرزنش ، گاه تهدید و ترساندن از اهوال روز قیامت و ... که در بسیاری از سوره های قرآن کریم دیده می شود.
.........................................